View settings

Font size:
Site colours
Images

Settings

test

Сетевое ежеквартальное издание «Музыкальное искусство Евразии. Традиции и современность» учреждено по инициативе Московской государственной консерватории имени  П.И. Чайковского, совместно с Уральской государственной консерваторией имени М.П. Мусоргского и Казанской государственной консерваторией имени Н.Г. Жиганова, в сентябре 2020 и выходит в свет с октября 2020 года.

Тематика издания включает различные аспекты музыкальной культуры народов, населяющих Евразию, с точки зрения специфики этнических музыкальных традиций и их взаимодействий. Естественно, что данная тематическая направленность привлекла широкий круг партнеров издания как в России, так и за ее пределами.

Проблематика научных статей и рецензий, публикуемых в журнале, охватывает области исследования, относящиеся к специальностям 17.00.02 – «Музыкальное искусство», 17.00.09 – «Теория и история искусства», 24.00.01 «Теория и история культуры» (музыкальная проблематика).

Языки издания: русский, английский.

 

«Музыкальное искусство Евразии. Традиции и современность»

2023-4(44)

THE  METHODOLOGY  OF  MODERN MUSICOLOGY

N. V. Chakhvadze On the issue of the maqom concept

PROBLEMS  OF  MUSICAL  GENRES

O. A. Krishtalyuk The genre phenomenon of musical dedication

in the postmodern era

A. A. Kononova  «Stadium» by A. B. Gradsky: the manifestation of ballad features

in rock opera

MUSICAL  PERFORMANCE  AND  PEDAGOGY

I. F. Talipov, E. V. Porfiryeva Boris Trubin — the Russian composer’s experience

in polyetnic area of Kazan Conservatory

Liang Yu The role of the International phonetic alphabet in vocal training 

МUSICAL   THEATRE

V. R. Hamidova On the interpretation problem of  Azerbaijani composers instrumental works on the ballet stage

A. I. Mordvinova M. D. Mikhailov: picturesque iconography

of a “true Russian bass”

2023-3(43)

MUSIC  THEORY  AND  HISTORY

Jia Jinyu, L. A. Skaftymova Musical and theatrical ideals of Catherine II

and E. Fomin’s opera

A. D. Dyakova, A. A. Maklygina Teaching activities of Henry Cowell

and his original course “Advanced Music Theory”

S. V. Belan Chamber genres in the works of Rostov composers of last decades

THE  METHODOLOGY  OF  MODERN  MUSICOLOGY

N. V. Chakhvadze The image of “stopped time” in the “Shashmaqom”

PROBLEMS  OF  MUSICAL-PERFORMING  ARTS

I. D. Minyakov, V. I. Zaviriukha “Tatar dance” by S. Gubaydulina

for button accordion and two double basses in the context

of the composer’s work

Liu Yingchen, I. V. Portnaya Special aspects of the genre and style

of compositions for two pianos by modern Chinese composers

MUSICAL  CULTURE  OF  TATARSTAN

D. F. Khairutdinova Theater in the work of Mirsaid Yarullin

(based on materials from the archive of Tatar State Academic Theater named after G. Kamal)

TO  THE  YEAR  OF  TEACHER  AND  MENTOR

S. L. Fedoseeva Nora Semyonovna Kazachkova and the Kazan School

of Piano Playing

2023-2(42)

MUSIC THEORY AND HISTORY

A. V. Kudryavtsev, E. M. Smirnova Correlation of word and music in the “Russian song”: on the question of the genre genesis

D. E. Lokotyanova About church organs in the musical practice of A. Brukner

PROBLEMS OF MUSICAL-PERFORMING ARTS

Liu Zhenwei Genesis and specificity of guitar transcriptions

МUSICAL   THEATRE

G. S. Dorzhieva Тransposition of national culture in the process of formation of modern Buryatia Ballet Theater

MUSICAL CULTURE OF PEOPLES OF VOLGA AND URAL REGIONS

E. I. Rolbina Works for string quartet by Mansur Muzafarov: features of facture

ANNIVERSARIES

O. V. Zhestkova Lidiya Alekseevna Fedotova: teacher and researcher

I. M. Nurieva Larisa Vladimirovna Brazhnik. Life path

L. I. Bushueva M. G. Kondratiev and “Kazan, our everything”: to the anniversary of the scientist

2023-1(41)

MUSIC THEORY AND HISTORY

T. V. Tsaregradskaya Language and other games of John Adams

R. I. Safaralibekova Black Swan Effect: Waltz from ballet “Seven Beauties” by Kara Karaev

N. V. Petrova, D. R. Zagidullina Guzheng and piano: an ensemble of national and european instruments in the works of Chinese composers

TRADITIONAL MUSICAL CULTURE: HISTORY AND MODERNITY

F. I. Mahammadzada Bardasht in Azerbaijani mugham dastgah “Humayun”

G. R. Sayfullina Sharia judge on the musical culture of Russian Muslims in the early 20th century. Pages of an unknown essay by Hasan-Gata Ghabashi

PROBLEMS OF MUSICAL-PERFORMING ARTS

L. G. Kamelina, E. V. Burundukovskaya Organ pedal: history, evolution, performance

R. D. Davletshin, O. V. Zhestkova Development of the double bass class at the Paris Conservatoire in 1820–1830s

FOLLOW OUR PUBLICATIONS

Z. A. Akhundova-Dadashzade Through the prism of parallels (on reading the article by A. L. Maklygin “Uzeir Hajibeyli and Nazib Zhiganov: creative parallels”)

Index of publications in the journal “Music. Art, research, practice” for 2022

 

2022-4(40)

ETHNICAL  MUSICAL  CULTURES

A. L. Maklygin Uzeyir Hajibeyli and Nazib Zhiganov: creative equate

T. A. Starostina Two variations on the theme Composer and folklore

MUSIC  THEORY  AND  HISTORY

E. Yu. Antonenko On the Question of European Choral Culture in the Second Half of the 18th — First Half of the 19th Century: Great Britain and Germany

M. I. Katunyan The Rite of Spring in Debussy’s Epistolary Heritage

D. I. Topilin Alexander Scriabin. An elite composer

T. S. Sergeeva Contribution of Ibn al-Khatib to the Andalusian-Maghreb classical-music heritage

MUSICAL  PERFORMANCE  AND  PEDAGOGY

B. B. Borodin On the issue of studying the pedagogical activity of Ferruccio Busoni

 

2022-3(39)

MUSIC THEORY AND HISTORY

A. A.Maltseva Rhetorical names of musical figures of the Baroque era in the aspect of terminological multilingualism

Shen Lian Kang “The Four Psalms” Op. 74 by E. Grieg in the fusion of Norwegian folk song and German romantic traditions

Zhou Liang Piano in Zhao Yuanren’s vocal compositions: features of texture and musical language

ETHNICAL  MUSICAL  CULTURES

A. T. Gumerova “Vyatka Diocesan Bulletin” as a source on the history of Orthodox singing of non-Russian peoples of the Vyatka province

N. G. Agdeeva Mansur Muzafarov. Opera “Galiyabanu”: on the issue of editions (based on the materials of the State Archive of the Republic of Tatarstan)

IN MEMORIUM

R. D. Gimadieva, I. T. Salakhova  Elfiya Burnasheva: musician and teacher

 2022-2(38)

MUSIC THEORY AND HISTORY

A. V. Kudryavtsev, E. M. Smirnova “Russian song” through the prism of typological theory

A. V. Karpova, E. V. Porfirieva M. M. Borodai in Kazan: the experience of a successful opera enterprise

E. E. Nikiforova, D. R. Zagidullina Characteristics of B. Tchaikovsky’s orchestration on the example of the symphonic poem “Teenager”

ETHNICAL MUSICAL  CULTURES

K. Yа. Nasirova  Melostyle synthesis  in the music of Azerbaijani composers of the 20th century

L. V. Brazhnik Composer Renat Enikeev. In search of a national style (on the example of piano works) anniversaries

D. F. Khairutdinova, D. E. Khairutdinova  Mansur Muzafarov and the Tatar Drama Theater

2022-1(37)

ISSUES  OF  MUSIC  EDUCATION

M. V. Karasеva Online Teaching of Musical Disciplines: Modern Tools and Opportunities

PROBLEMS  OF  MUSICAL  GENRES

Wang Jiaxin Concerto for Two Pianos by Jiang Wenye as the first example of the genre in Chinese music

N. V. Petrova Wang Jianmin and his Rhapsodies for Erhu and Piano

PROBLEMS  OF  MUSICAL-PERFORMING  ARTS

N. A. Medvedev N. Medtner. Sonata-Vocalise. Performer’s view 

MUSICAL  CULTURE  OF  TATARSTAN

D. F. Khairutdinova  Music of Nazib Zhiganov for Tatar dramatic performances within the context of the composer’s theatrical work  in  the  40–50s of  the 20th  century

G. N. Akbarova  Spiritual works of Tatarstan composers: new life of tradition 

Index of publications in the journal “Music. Art, Research, Practice”  for 2021

2021-4(36)

MUSIC THEORY AND HISTORY

E. V. Burundukovskaya, S. I. Meshchaninova Keyboard works by Georg Bohm

А. P. Milka  A canon with a free style part embedded in a strict style one

МUSICAL THEATRE

S. A. Bulanov The Humpbacked Horse: an actual comic extravaganza

MUSICAL  CULTURE  OF  PEOPLES  OF  VOLGA  AND  URAL  REGION

M. G. Mitina On the Eve: the historical context of the birth of musical theater in Chuvashia (1950s–1960s)

Z. N. Saidasheva Laszlo Vikar and Tatar musical folklore

ISSUES IN MUSIC EDUCATION

I. F. Talipov Shamil Sharifullin and his search for the renewal of composer education at the Kazan Conservatory

PROBLEMS  OF  MUSICAL-PERFORMING  ARTS

Yang Pei Creativity of Huang Anlun in the context of modern piano music

Cao Xinyu, N. G. Agdeeva The cycle Prelude and Fugue in Chinese music: on the example of the cycle Four Small Preludes and fugues by Ding Shande

2021-3(35)

MUSIC  THEORY  AND  HISTORY

R. L. Pospelova, N. S. Storchak, D. A. Malkova Where is Marchetto, and where is Tinctoris? On the problem of the canonical and heuristic in the Medieval-Renaissance modal theory (based on the treatises by Marchetto of Padua and Johannes Tinctoris)

Y. S. Karpov, M. E. Girfanova, E. V. Burundukovskaya King Arthur, the Russian Army and the German Meistersingers: from the history of the Zelter Liedertafel

O. Y. Katalikova Interpretation of the piano in Stravinsky’s ballet Petrushka. First and second editions:  similarities and differences

A. G. Korobova Minimalism in the context of musical postmodernism: techniques vs aesthetics?

MUSICAL  CULTURE  OF RUSSIA’S  REGIONS

L. I. Bushuyeva Chuvash folklore in the works of Lolita Chekushkina

M. V. Shatrashanova  On the first “dodecaphone initiatives” of Kazan composers

CHURCH-SINGING  CULTURE:  HISTORY  AND  MODERNITY

Y. V. Bulavintseva Church Music Tradition: Renewal vs Canon 

2021-2(34)

MUSIC THEORY AND HISTORY

V. R. Dulat-Aleyev  A. B. Marx’s classification of musical forms in Russia: history, theory, pedagogical practice

P. I. Pimurzin Bach traditions in teaching Felix Mendelssohn as a composer

Y. E. Serov Boris Tishchenko’s orchestral suites, created on the basis of music for theatrical productions

MUSICAL CULTURE OF RUSSIA’S REGIONS

E. K. Karelina, D. O. Soyan  Intonation-figurative dramaturgy of the symphonic poem Romantic by Vladimir Toka

ISSUES OF ETHNOMUSICOLOGY

N. S. Mikhailova  Jouhikko in Karelian musical culture: the history of collecting and the characteristics of the tradition

E. M. Smirnova Kama Region Kryashen song culture: Tyulyachinsky district of the Republic of Tatarstan

 

2021-1(33)

MUSIC HISTORY

K. S. Kemova Early four-hand piano sonatas by W.A. Mozart

A. S. Krivtsova The problem of the ‘national’ in the USA Opera Theatre of the first half of the 20th-century

A. A. Illarionova Landscape in choral miniature by P. G. Chesnokov: the figurative structure and ways of artistic implementation

MUSICAL CULTURE OF RUSSIA’S REGIONS

G. N. Akbarova Spiritual themes in Leonid Lyubovsky’s instrumental works

T. S. Sergeyeva  V. M. Vasiliev and his contribution to the development of opera art

MUSIC ARCHIVE

T. V. Kharitonova Creative work of M. A. Yudin (based on the archive materials from St.-Petersburg and Kazan)

ANNIVERSARIES

E. L. Khakimova Creative life of the Kazan Conservatory: facts from experience On the 75th anniversary of the Kazan Conservatory

IN MEMORIUM

K. H. Monasypov Remembering a friend… In memory of A. A. Asadullin

2020-№4(32)

MUSIC THEORY AND HISTORY

N. P. Savkina S. S. Prokofiev. Several pages about the theater

A. N. Khasanova, A. O. Orekhova On some features of the interpretation of Mari folk songs intonations in the music of Andrei Eshpai

A. V. Klepova Musique concrète by Yannis Xenakis 

ETHNICAL MUSICAL CULTURES

D. R. Zagidullina Do Hong Kuan’s opera Red leaves in the aspect of interaction of cultures

A. T. Gumerova On pre-revolutionary Church-singing translations for Udmurts

ISSUES  OF  ETHNOMUSICOLOGY

M. V. Bochkareva, E. M. Smirnova Song tradition of the Zakamye Region Udmurts (based on the results of field expeditions 2017–2018)

L.V. Petukhova Preservation and transmission of the local singing tradition on the example of Y. T. Eryomkina’s creative work

ISSUES IN MUSIC EDUCATION

Y. A. Guretskaya The initial stage of Reinhold Glière’s work on special theory class programs at the Kiev Conservatory: based on archival materials (1913–1915)

2020-№3(31)

MUSIC HISTORY

E. V. Burundukovskaya Chorale partita in the works of J. S. Bach and his predecessors

M. V. Shatrashanova On the domestic disputes in the 1960s about the “swear words” in Soviet music

THE METHODOLOGY OF MODERN MUSICOLOGY

N. Meeùs, S. Kassian Harmonic vectors: an essay on the systematization of harmonic progressions

E. V. Melnikova, A. G. Korobova New forms of composer’s work with the text in the choral cycle “Homo cantans” by Olga Viktorova

MUSICAL PERFORMANCE AND PEDAGOGY

O. V. Zhestkova Domenico Dragonetti’s double bass and bow

A. A. Baranov At Vera Dulova’s lessons. Fundamentals of teaching art anniversaries

L. V. Brazhnik Тhe musical language of instrumental works by F. Akhmetov: commemorating the 85th anniversary of the composer

2020-№2(30) 

MUSIC THEORY AND HISTORY

M. E. Girfanova, Y. S. Karpov, A. K. Nurutdinova  Liedertafel by Karl Friedrich Zelter: from project to implementation

E. N. Khadeyeva N. Y. Myaskovsky’s orchestral “entertainment”

MUSICAL  CULTURE  OF PEOPLES  OF  VOLGA  REGION

G. Sh. Monasypov String quartets by A. B. Luppov: dramaturgy and features of instrumental style

G. N. Akbarova Spiritual themes in the work of Vitaly Kharisov

DISCUSSIONS  AND  INTERVIEWS

Alexander Sokolov: “...Students are the reason that does not allow us to relax ” The material was prepared

by A. A. Amrakhova, T. B. Sidneva

2020-№1(29)

HISTORY MUSIC

E. Y. Shigayeva Religious color in European operas on Russian themes

Zhu Ting, M. L. Lukachevskaya Aaron Avshalomov and path in development of Chinese symphonic art. Symphonic poem The Hutongs of Peking

THEORY MUSIC

L. A. Fedotova “Reading the future in the past”. About the Harmonielehre textbook by Arnold Schoenberg

Y. A. Danishevskaya Refraction of the laws of prosody of the French airs in ancient dances for clavier Musical theatre

A. A. Sokolskaya, O. B. Makarova Spatial metaphors in Parsifal by R. Wagner directed by S. Langridge

ISSUES  OF  ETHNOMUSICOLOGY

E. M. Smirnova, N. N. Lukianova  The song tradition of the Pribelski Mari: on the problem of intonational genesis

A. Sh. Akhmedova (Safikhanova)  Features of syncretism in labor songs of the Karabakh region of Azerbaijan 

PROCEEDINGS  OF  THE  FOURTH  CONGRESS  OF  THE  MUSIC  THEORY  SOCIETY “TERMS, CONCEPTS AND CATEGORIES IN MUSIC STUDIES” (Kazan, October 2–5, 2019)

V. I. Nilova Modern Sibelius studies abroad: terminological rebooting

 2019-№4(28)

HISTORY MUSIC

N. L. Ruban Dialogue with the piano: constants and surprises (on the anniversary of Alexander Nikolaevich Tcherepnin)

D. V. Volkov  Features of the implementation of imitation of bell ringing in the genre of a concert for gusli (on the example of the “Yaroslavl concert ” by Evgeny Derbenko)

TRADITIONAL MUSIC CULTURE: HISTORY AND MODERNITY

I. V. Solovyov On the problem of mythological concepts in Sámi intonation-acoustic tradition

PROBLEMS OF MUSICAL- PERFORMING ARTS

Yan Jianan Chinese folk instruments orchestra and Xu Chanjun’s art: рroblems of conductor’s interpretation

MEMORABLE DATES

Y. S. Karpov “You wrote me an exceptionally bright and sensitive letter ... “ On the correspondence of S. A. Kazachkov and G. M. Kogan

MATERIALS OF THE INTERNATIONAL SCIENTIFIC CONFERENCE “Music in the dialoque of cultures. Musical culture of the Finno-Ugric world: traditions, modernity, prospects ”

M. G. Kondratyev  Music in the dialogue of ethnomusicologists

A. L. Maklygin Bela Bartok as an artistic landmark in domestic Finno-Ugric composers’ quest of the 20th century

S. V. Kosyreva Vepsian singing tradition from the Aspect of cognitive Ethnomusicology

2019-№3(27)

FROM THE HISTORY OF THE WORLD MUSIC

N. I. Naumova Early Tudor Mass

E. B. Burundukovskaya Doulce Mémoire by Hernando de Cabezón

L. A. Sadykova Giovanni David as the standard of the Rossini Tenor

MUSIC THEORY AND HISTORY

M. E. Girfanova School Fugue according to J. S. Bach

MUSICAL CULTURE OF PEOPLES OF VOLGA AND URAL REGIONS

I. M. Nurieva On the principles of the functioning of patrimonial chants in the Udmurt song tradition

M. G. Kondratyev On the way from unawareness to knowledge: science of music in the Volga-Ural republics

PROBLEMS OF MUSIC ANALYSIS

V. A. Shuranov, I. N. Mihaleva  S. Prokofiev’s vocal cycle Three romances on Pushkin’s poems: image of the poet in dialogue of times

 2019-№2(26)

FROM THE HISTORY OF  THE  WORLD MUSIC

D. R. Visaitova  Piano sonata in the works of Spanish composers of the end of the 19th century — the first half of the 20th century

FROM THE HISTORY OF CHORAL MUSIC

A. S. Ryzhinsky From Gesang der Jünglinge to Carré: the birth of a phoneme composition in the works of K. Stockhausen

E. S. Gurskaya  German “Moscow Singing Academy” — the first choir association in Moscow

MUSICAL CULTURE OF PEOPLES OF VOLGA REGIONS

T. I. Yamberdova  T. E. Evsevyev’s contribution in the formation of the Mari Ethnoorganology

A. N. Khasanova  S. Gabyashi and the tradition of reading prayers  in the music of Tatarstan composers

ISSUES OF ETHNOMUSICOLOGY

M. N. Ivanova Music style features of the variants Young Fellow’s Dream lyrical song

E. M. Smirnova Takmaks by Elabuga Kryashens: on the issue of dialect specifics of the common Tatar component in the local tradition

L. H. Ziganshina Lyrical songs of the Lambir Mishar Tatars: the features of melodic modes structure

CINEMA  MUSIC: THEORY  AND  PRACTICE

O. A. Semenyuk  Music of silent films. Author’s score as an alternative to the practice of tapers

2019-№1(25)

FROM  THE  HISTORY  OF  THE WORLD  MUSIC

A. L. Igumnova  Plot formation in operas by Luigi Dallapiccola

FROM  THE  HISTORY RUSSIAN  MUSIC

A. A. Timoshenko  P. I. Tchaikovsky’s Opera Eugene Onegin through the prism of Yury Lotman’s comments

160TH ANNIVERSARY OF RUSSIAN MUSICAL SOCIETY

E. M. Shabshayevich  Moscow directorate of the Imperial Russian Musical Society engages Pablo Casals (1910–1911)

A. E. Rudyakova  Features of staffing musical educational institutions of Imperial Russian Musical Society in Saratov with vocal teachers

E. V. Porfiryeva  A. A. Orlov-Sokolovsky and Kazan Branch of the Imperial Russian Musical Society

ISSUES OF ETHNOMUSICOLOGY

D. A. Bulatova  On the origin of the names of the Turkic bowed chordophones

MUSICAL CULTURE OF PEOPLES OF VOLGA AND URAL REGIONS

L. V. Brazhnik  Composer M. Muzafarov and Tatar folklore (on musical arrangements of folk melodies)

L. I. Bushuyeva Marian Koval and Chuvash folklore

2018-№4(24)

QUESTIONS  OF  THEORY  AND  HISTORY OF  FOREIGN  MUSIC

А. V. Bulychova  Marc-Antoine Charpentier’s Compositions for Several Choruses and the Problem  of Parallel Quints and Octaves in Baroque Music

R. L. Pospelova  Jacob of Liège and his critique of modernists in the treatise The Mirror of Music

HISTORY OF RUSSIAN OPERA

Y. S. Semenova The historical performance by Catherine II The Early Reign of Oleg: Russian history and foreign policy on the musical  and theatrical scene

V. R. Dulat-Aleev  Russian realism, “Faustian” romanticism and morality plays in the opera Vrazhia Sila (The Power of the Fiend) by A. Serov

TRADITIONAL MUSIC CULTURE: HISTORY AND MODERNITY

G. B. Shamilli  To the problem of preserving the oral musical tradition: the dastgāh genre model

T. S. Sergeeva  The phenomenon of tarab in the musical culture of the Arab East

NATIONAL ART WORLD: METHODOLOGY AND PRACTICE

U. R. Jumakova  About understanding and perception of the national properties of music and methodological problems  of musicology in Kazakhstan

E. K. Karelina  China as an Art Concept in the Musical Art of Tuva

FROM THE HISTORY OF TATAR MUSIC

V. R. Dulat-Aleev  The historical theme in the Tatar opera

MEMORABLE DATES

Y. S. Karpov  S.V. Smolensky and Kazan: the 21st Century

THE CONFERENCES

O. V. Nemkova  «Remembering the event…»

T. M. Dzhani-zade  Turkic forum in Kazan

2018-№3(23)

FROM THE HISTORY OF THE WORLD MUSIC

I. P. Susidko The mysteries of “Orfeo ed Euridice” by Ch. W. Gluck

MUSICAL CULTURE OF PEOPLES OF VOLGA AND URAL REGIONS

M. G. Kondratiev “The lonely wayfarer in unknown country”: Fedor Pavlov — folk music researcher

A. T. Gumerova On the history of the Orthodox singing of baptized Tatars in Menzelinsky District of Ufa province

E. M. Smirnova Formula tunes in Yelabuga Kryashen tradition

L. R. Gilyazova Wedding tunes as song tradition of Chistopol Kryashens

PROBLEMS OF MUSIC ANALYSIS

L. H. Hakobian Possible models of musical hermeneutics

ТRADITIONAL CULTURES

D. A. Bulatova The Turkic trace in the instrumental culture of the peoples of Eastern Europe (on the material of necked chordophones)

I. V. Macijewski The Turkic-Slavic aspect of interrelationships of traditional music, temporal and spatial arts (on the problems of comparative art history)

2018-№2(22)

FROM THE HISTORY OF THE WORLD MUSIC

Е. V. Ryzhkova Moralia by Jacob Handl as a reflection of humanistic trends in the music of the bohemian Renaissance

THE MUSIC THEORY

L. A. Fedotova Hermann Erpf and his idea of a new tonality

МUSICAL THEATRE

A. A. Sokolskaya, O. B. Makarova Plastic rhetoric as a way of combining three operas by Mozart / da Ponte in the trilogy

COMPOSER IN THE MODERN WORLD

V. E. Smotrov Social isolation and musical creativity

THE METHODOLOGY OF MODERN MUSICOLOGY

O. I. Kulapina The main directions of methodological teaching in music: to the establishment of a metascience concept

MUSIC AND MEDIA

T. S. Sergeeva Multimedia Experiments in Tan Dun’s Works as a New Synthesis of Arts

CONFERENCE MATERIALS

D. R. Zagidullina Some features of folk ensemble music making in orchestral technique of Tatar composers

Z. A. Akhundova-Dadashzadeh Searching for timbre in the works of contemporary Azerbaijani composers (on the question of using folk instruments)

2018-№1(21)

MUSIC THEORY AND HISTORY

Z. Z. Mityukova Gaetano Greco and the origins of partimento

N. I. Naumova Bachelor of Music and Doctor of Music in Universities of Oxford and Cambridge (17— 18th centuries)

P. I. Pimurzin, M. E. Girfanova Clavier Sonatas CollectionsWq 52 and Wq 55 by Carl Philipp Emanuel Bach: Lifetime Editions in the Kazan Conservatory Library

V. O. Petrov Harrison Birtwistle’s instrumental theater

L. V. Brazhnik Anhemitonic intonation as one of the systemic properties of the melody in the vocal works of S. Slonimsky

Yu. S. Bocharov Suite in the Baroque Era: on the history of the genre name

I. V. Viskova What instruments were used in the 19th century to perform horn parts in Brahms symphonies?

MUSICAL CULTURE IN THE RUSSIAN REGIONS

L. I. Bushuyeva А. Kasyanov: Six Songs of the Chuvash People

N. G. Agdeyeva The epic of the Nogai Tatars of the Astrakhan region: a performance aspect

2017-№4(20)

MUSIC THEORY AND HISTORY

R. L. Pospelova Revolutions and reforms in the history of notation: from the Middle Ages to our times

V. R. Dulat-Aleev The grand Russian opera in 1830 — 1860s in the context of patriotic theme and “European style”

A. L. Maklygin On the strange harpsichord interest of the “advocate of Russian originality” Stepan Vasilyevich Smolensky

TRADITIONAL MUSICAL CULTURE: HISTORY AND MODERNITY

M. G. Kondratiev The Mirror of History

E. K. Karelina Musical art of the Southern Siberia`s Turks in conditions of modern culture

MUSICAL CULTURE OF PEOPLES OF VOLGA AND URAL REGIONS

O. M. Gerasimov Modern forms of the existence of musical folklore of the Mari

M. G. Kondratiev Traditional musical culture in the Volga region and the Urals: theory and practice

D. A. Bulatova Individualization of the performing style in traditional culture (based on the material of Tatar folk violin music)

I. M. Nurieva Besermyan wedding: unexpected discoveries

MUSIC AND SOCIETY

A. L. Maklygin Music in the scientific vectors of revolutionary change

R. L. Pospelova Semantic connotations in music and modeling of life’s meanings

Summary

2017-№3(19)

MUSIC THEORY AND HISTORY

O. V. Zhestkova Baguette in French opera conducting in the 18th and 19th centuries

Ch. Stembridge 17th century German Preludes? (The Discovery of an Unexpected Source of an Intonatio by Andrea Gabrieli)

D. E. Lokotyanova Verbal text and genre in Anton Bruckner’s church choirs

Y. S. Semyenova Some peculiarities of overtures in musical theatrical performances based on the librettos by Catherine II

MUSICAL CULTURE OF PEOPLES OF VOLGA AND URAL REGIONS

M. G. Kondratiev Works by Gennady Vorobyov for violin and piano (on the history of the violin art of Chuvashia)

P. W. Kuivinen Accordion in the tatar traditional culture: (on the question of origin)

N. G. Agdeyeva What does saz sing about? On the genre sazda seileshu (“talking on the saz”) of the astrakhan tatars

ISSUES OF MUSIC EDUCATION

I. A. Presnyakova Caution: anti-manual! (or What the “Blues School” doesn’t teach you)

Summary

2017-№2(18)

MUSIC THEORY AND HISTORY

L. D. Pylayeva Poetic rhythms as a factor of expressiveness in the French sarabands of the 17th and early 18th centuries

G. Sanguinetti The Stabat Cadence

T. F. Prodma Johann Sebastian Bach’s organ toccata (with fugue) d-moll BWV 565: On the question of its choral origin and spiritual meaning

O. V. Dadiomova The musical world of Belarus in the 17th and the first half of the 18th centuries through the prism of intercultural relations

MUSICAL CULTURE OF RUSSIAN REGIONS

I. V. Svetlichnaya The contribution of Vladimir Dobrovolsky and Nikolai Ber to the study and preservation of Smolensk song traditions

NATIONALCULTURES IN RRETROSPECTIVE

G. M. Makarov Musical instrumental culture of Tatars in the late Middle Ages

PROBLEMS OF MUSICAL-PERFORMING ARTS

S. M. Shabaltina The impact of historical performance on contemporary pianists

POPULAR MUSICAL CULTURE

E. O. Sushko Genre features in contemporary musicals (based on Belarus TV broadcasting in 2000s)

Summary

2017-№1(17)

MUSIC THEORY AND HISTORY

O. B. Makarova, A. A. Sokolskaya Rite as foundation of dramatic art in Claus Guth’s production of Mozart’s “Don Giovanni”

M. V. Melyukova Difficulties in performing chamber vocal works by Anton Webern

MUSICAL CULTURE OF RUSSIAN’S REGIONS

O. A. Ivanova The system of folk calendar values in Astrakhan Lipovans

CINEMA MUSIC: THEORY AND PRACTICE

M. V. Karasyova Off-screen sound paradoxes: specifics of audiovisual counterpoints in Tarantino’s films

Ju. V. Mikheyeva Music as an element of film theatralization

REVIEWS

E. N. Khadeyeva The focus is on the cinema conference

Summary

2016-№4(16)

CHURCH-SINGING CULTURE: HISTORY AND MODERNITY

A. T. Gumerova On modification of verbal chants in Kryashen Orthodox Hymns

P. А. Pavlova Church composer and choir director, Archimandrite Theophan (Alexandrov): sketch of the biography

MUSIC THEORY AND HISTORY

A. N. Hasanova Rhythmic structure of vocal and instrumental works by F. Yarullin

MUSICAL CULTURE OF RUSSIAN’S REGIONS

О. А. Ivanova Wedding ceremony of the Astrakhan Lipovans

ETHNICAL MUSICAL CULTURES

A. E. Turumbetova On the Kazakh kuishi artistic contacts with musical art of the North Caspian region peoples

ANNIVERSARIES

L. P. Chernikovа Oleg Lundstrem’s Orchestra: Pages of History

Summary

2016-№3(15)

MUSIC THEORY AND HISTORY

O. Petrov Historical themes in the operas by John Adams

PROBLEMS OF MUSICAL- PERFORMING ARTS

V. А. Vorobyova Sound space of modern inventions for piano

MUSICAL CULTURE OF PEOPLES OF VOLGA AND URAL REGIONS

А. В. Sofiyskaya Influence of Ottoman-Turkish literature on the traditional music and poetry of the Tatar Muslims

A. I. Makarova Alyona Arzamasskaya by N. Kosheleva — the first Mordovian ballet

T. V. Polkovnikova Chuvash music in the new stage of development (1970 — 1990ies)

Summary

2016-№2(14)

MUSIC THEORY AND HISTORY

M.E. Girfanova “Roman de Fauvel”, Paris, Bibliothèque nationale, français, 146. Part one. The authors and composition of the manuscript

PROBLEMS OF MUSICAL- PERFORMING ARTS

Qu Wa Traditional musical instruments in contemporary Chinese composers’ piano interpretation

POPULAR MUSICAL CULTURE

V.N. Syrov Modern jazz as a style phenomenon

ISSUES IN MUSIC EDUCATION

L. Braun Music education in Germany: current trends and cultural traditions

REVIEWS

O.V. Marchenko The being discovered by music

Summary

2016-№1(13)

MUSIC THEORY AND HISTORY

I. D. Gorokhova On the front page content in original publications of Clavierübung by J. S. Bach

E. N. Khadeyeva On one constructive principle by I. Stravinsky

MUSICAL CULTURE OF PEOPLES OF VOLGA AND URAL REGIONS

G. M. Makarov Music of the Old-Tatar written poetry as part of elite Middle Age culture of the Volga-Kama region Church-singing culture: history and modernity

S. S. Gerasimovich Church choral singing in Belarus in the late 19th — early 20th century (based on printed sources)

Y. S. Karpov Churh-singing practice in the system of spiritual education

REVIEWS

T. A. Almazova Not just about music. Review of the book Portraits of prominent Tatarstan artists (in the light of spirit and science) by Sh. Kh. Monasypov

Summary

2015-№4(12)

MUSIC THEORY AND HISTORY

T. V. Tsaregradskaya Okegem and music of the 20th century

V. O. Petrov Luciano berio’s instrumental theatre (dedicated to the composer’s 90th anniversary)

PROBLEMS OF MUSICAL-PERFORMING ARTS

E. V. Burundukovskaya Fitzwilliam Virginal Book as a compendium of keyboard music in Elizabethan Englan

S. A. Kostogryz Genre and stylistic priorities of balalaika performance in Ukraine in the last third of the 20th century

TO 175th ANNIVERSARY OF P. I. TCHAIKOVSKY

E. Y. Novosyolova Schiller’s image of Joan of Arc on the 19th century opera stage

REVIEWS

T. I. Naumenko Ethnic dimension of music science: on conference “music as ethnic dimension of arts”

Summary

2015-№3(11)

MUSIC THEORY AND HISTORY

Z. Z. Mityukova, A. L. Maklygin Partimento: an improvisational educational practice of the 18th century

I. I. Giniatullina Theme and Variations (On the question of national identity features in N. А. Rimsky-Korsakov’s style)

M. L. Kosmovskaya Instrumental music playing as specific etnographic area of existence: from N. F. Findeizen to our times

TO 175th ANNIVERSARY OF P. I. TCHAIKOVSKY

I. Braun Pezzo concertato in Tchaikovsky’s operas

E. Y. Novosyolova Voice of Joan of Arc: on the problem of musical imagology

ISSUES IN MUSIC EDUCATION

I. A. Presnyakova Modern jazzman’s must-have: “The Jazz Theory Book” by M. Levine

Summary

2015-№2(10)

DEDICATED TO THE 70th ANNIVERSARY OF THE KAZAN STATE CONSERVATORY NAMED AFTER N. ZHIGANOV

A. L. Maklygin Zhiganov as research subject

MUSICAL CULTURE OF PEOPLES OF VOLGA AND URAL REGIONS

L. I. Sarvarova Calendar ritual chants of the Mishar Tatars: on specificity of intonational tradition D. A. Bulatova Tatar violin tradition in the context of bow-instruments culture of the Middle Volga

MUSIC THEORY AND HISTORY

Cui Xian (translation and commentary of Peng Chen) Introduction to Chinese traditional music theory

PROBLEMS OF MUSICAL- PERFORMING ARTS

M. A. Begovatova Artistic meaning and acoustic properties of extended techniques in playing the saxophone

ISSUES IN MUSIC EDUCATION

I. A. Lystsova On ballet accompaniment at the Perm choreographic school

REVIEWS and INTERVIEWS

R. D. Gimadiyeva Kazan Piano School: Personalities and Names

D. Jonas German view on music education

Summary

2015-№1(9)

MUSICAL CULTURE OF PEOPLES OF VOLGA AND URAL REGIONS

I. M. Nurieva Udmurt song tradition in inter-civilizational space

MUSIC THEORY AND HISTORY

M. Е. Girfanova, N. I. Naumova John Taverner and his service in Cardinal College at Oxford University

E. Y. Shigayeva Meyerbeer’s opera “Northern Star” (“L’etoile du Nord”): Peter the Great or just Peter?

G. G. Kolomiets Philosophic essence of Sofia Gubaidulina’s works in the context of intercultural dialogue

POPULAR MUSICAL CULTURE

A. M. Nagornova Latino and bossa nova. Some terminological aspects of the popular music

Y. S. Dyachenko Richard Galliano’s “New musette” and bayan (accordion) art of the late 20th and early 21st century

REVIEWS

L. K. Karelina Bright event in the world of Turkology

L. V. Brazhnik “With harmony in life”

2014-№4(8)

MUSIC THEORY AND HISTORY

А. К. Safuanova, M. E. Girfanova Carl Friedrich Fasch — the founder of the Berlin Singing Academy (Sing-Akademie zu Berlin)

V. O. Petrov Chamber instrumental performance: the problem of dramaturgic layers relation

MUSICAL CULTURE IN THE RUSSIAN REGIONS AND ABROAD

E. K. Karelina Tuvinian’s Music tradition in space of the modern culture

E. G. Skovikova Sacred music outside of the church living in the City of Simbirsk at the turn of the 20th century

O. Р. Yurchenko Cimbalom in Ukraine: history and modernity

ISSUES IN MUSIC EDUCATION

I. A. Presnyakova On some problems of teaching jazz harmony

REVIEWS

E. M. Tsaryova Necessary Publication: Review on the book by L. Royzman Literary Legacy

Т. А. Starostina Conference in memory of S. V. Smolensky. Choral Art at the Present Time

2014-№3(7)

MUSIC THEORY AND HISTORY

M. E. Girfanova Johannes de Muris on time signature in mensural music ars nova

T. F. Prodma Immersion in the Meaning. J. S. Bach’s Organ Toccata (and Fugue) in C-dur BWV 564

O. V. Usova Leitmotif as structural semantic category of the musical text (on example of symphonic music)

MUSICAL CULTURE OF RUSSIA’S REGIONS

E. U. Omakayeva, B. K. Borlykovа On the history of collection and publication of Kalmyks’ song and dance folklore (based on archival materials of folklore expeditions by H. J. Ramstedt, D. Rudnev and A. V. Burdukov)

N. A. Barkova, E. K. Karelina Imaginative world of the piano cycle by O. Kurgek Olchei’s First New Year: an attempt of reviewing children’s music in the works of Tuvan composers

E. G. Skovikova Liturgical singing in churches of the City of Simbirsk (late 19th — early 20th century)

E. V. Anisimova Y. Tolkach. Symphony in memory of J. Sibelius: in search of general symbol of unity of the Finno-Ugric peoples

ANNIVERSARIES

D. R. Zagidullina Features of orchestral notation in Farid Yarullin’s works (on example of the 1st movement of Symphony a-moll)

A. A. Kasianova Sonorism in Shamil Sharifullin’s works

REVIEWS

L. I. Sarvarova, L. A. Fedotova Finno-Ugric music forum

Y. S. Karpov Conference in memory of S. V. Smolensky

V. I. Yakovlev All Russian conferences in the City of Kazan on current issues of musical performing art: formulating approaches for their solution

2014-№2(6)

MUSIC THEORY AND HISTORY

L. V. Brazhnik Absence of melodic semitones in N. Ya. Myaskovssky symphonies as factor of continuity in the Russian classical tradition

PROBLEMS OF MUSICAL-PERFORMING ARTS

E. V. Mikhaylov Purports and forms of A. Scriabin’s Eight Sonata

S. L. Fedoseyeva The art principles of M. V. Yudina

MUSICAL CULTURE OF RUSSIA’S REGIONS

M. I. Gaziev From the bait performance history

A. N. Khasanova About the individualization of folklore rhythmic forms in the music of Tatar composers of the first half of the ХХth century

Y. Y. Tsykina Resolution of the Central Committee of the CPSU(b) of 1948 “On the opera ‘The Great Friendship’ by V. Muradeli” and the Mari musical culture

E. S. Alimova Crimean-Tatar and Russian-Ukrainian roots of M. Khalitova’s vocal lyricism

REVIEWS

E. V. Porfiryveva The musicological offering to the anniversary of the outstanding Master

2014-№1(5)

MUSIC THEORY AND HISTORY

A. V. Kudryavtsev The syllabic in musical and poetic traditions of the Russian city in the 18th century

Е. М. Smirnova On the criteria of musical foot separation in quantitative folk tunes

MUSICAL CULTURE OF RUSSIA’S REGIONS

T. V. Babochkina Choral compositions by M. A. Yudin on Russian folk texts

G. M. Makarov Gata Iskhaki and Ismagil Ilyalov as coryphaei of mandolin art in Tatar culture

V. I. Yakovlev Kazan Ethnographic School: Scope and Results of Interdisciplinary Studies

2013-№2(4)

MUSIC THEORY AND HISTORY

O. V. Zhestkova A skillful man Egene Scrib

P. A. Pavlova Old Believers’ and “Nikonian” plainchants today: Unity or Opposition?

MUSICAL CULTURE OF RUSSIA’S REGIONS

P. W. Kuivinen The role of left hand garmun accompaniment in Tatar folk garmun tradition: consonant accompaniment — a remnant of traditional monophony

L. I. Bushueva Alexander Vasil’ev’s cantata «Uyav» as a phenomenon of Chuvash choral culture

2013-№1(3)

MUSIC THEORY AND HISTORY

M. N. Tchebourkina The systhem of organ dispositions of François dom Bedos de Celles (1766–1770–1778)

P. Laki The Symphony of Death or the Death of the Symphony? Observations on Mahler’s Symphony No. 9

PROBLEMS OF MUSICAL-PERFORMING ARTS

D. S. Rabotkina Tchaikovsky’s Grand Sonata Op. 37

MUSICAL CULTURE OF RUSSIA’S REGIONS

M. G. Kondratiev The manuscript is of great interest”: Timofei Paramonov's Musical Legacy

A. N. Khasanova Rhythmic Intonations of «recitative verse» tunes in S. Saidashev’s vocal and instrumental works

REVIEWS and INTERVIEWS

V. V. Asarova Rosanoff on interpretation of Early music (To the 80th Anniversary of professor I. V. Rosanoff)

J. V. Selyfonova Frazier J. Maurice Duruflé: the man and his musiс. Rochester, 2007

M. V. Vladimirova, L. A. Fedotova Griffits P. A Concise Hustory of Avant-garde Music: from Debussy to Bulez. New York and Toronto, Oxford University Press, 1978

G. Trier Beethoven’s Visual Articulation (From Visual Articulation ofReading to Truthful Reading of the Original Flow of Music)

H. Dinova «Unknown» Tchaikovsky? (An interview with Yuri Leonovich)

E. G. Treskin Maestro (To the 100th Anniversary of N. K. Dautov)

2012-№2(2)

MUSIC THEORY AND HISTORY

L. A. Fedotova Musical analysis as a genre of musicology – is it relevant today?

R.L. Pospelova, M.V. Bogdanova "Harmonic documents" on variable systems. To the study Y.N. Kholopov’s archive (To the 80th Anniversary Y.N. Kholopov)

O.V. Zhestkova Fra Diavolo and villains in the 19th century operas

PROBLEMS OF MUSICAL-PERFORMING ARTS

V. G. Lukyanov Tonal semantics of Mussorgsky (Practical view of a choirmaster)

MUSICAL CULTURE OF RUSSIA’S REGIONS

E .K. Karelina Composer’s performance: to the question of typology and problems of study

R. D. Gimadieva A. Leman - piano class teacher at the Kazan Music College

2012-№1(1)

MUSIC THEORY AND HISTORY

GIRFANOVA M.E. Some notes on the historical formation of accentual musical rhythm: parallels between W.C. Printz’s theory of quantitas temporalis intrinseca and the musical practice of the 17th century

ZHESTKOVA O.V., BARANOV A.G. J. Haydn’s masses and the ‘Cecilian Movement’ in the 19th century

BRAZHNIK L.V. Anhemitonic melody in Rimsky-Korsakov’s operas

RAKHMANOVA M.P. S.V. Smolensky: the study of materials Athos expedition

MUSICAL CULTURE OF RUSSIA’S REGIONS

SAIFULLINA G.R. “Beware listening to saz!..” Gabashi—theologian on permissibility of music in Islam

SMIRNOVA E.M. Arud meters in Tatar chants көйләп уку: to the question of study

JAKOVLEV V.I. The bells of the Volga-Urals in multicultural context

CONTEMPORARY COMPOSERS

SURMINOVA O. V. Onomaphony in the genre of “A brief history of music”

2023-4(44)

МЕТОДОЛОГИЯ  СОВРЕМЕННОГО  МУЗЫКОЗНАНИЯ

Н. В. Чахвадзе К вопросу о концепции макома

ПРОБЛЕМЫ  МУЗЫКАЛЬНЫХ  ЖАНРОВ

О. А. Кришталюк Жанровый феномен музыкального посвящения

в эпоху постмодерна

А. А. Кононова «Стадион» А. Б. Градского: проявление балладных черт

в жанре рок-оперы

МУЗЫКАЛЬНОЕ  ИСПОЛНИТЕЛЬСТВО  И  ПЕДАГОГИКА

И. Ф. Талипов, Е. В. Порфирьева Русский композитор Борис Трубин

в полиэтническом пространстве Казанской консерватории

Лян Юй Роль международного фонетического алфавита в обучении вокалу

МУЗЫКАЛЬНЫЙ   ТЕАТР

В. Р. Гамидова К проблеме интерпретации инструментальных произведений азербайджанских композиторов на балетной сцене

А. И. Мордвинова М. Д. Михайлов: живописная иконография

«настоящего русского баса»

2023-3(43)

ВОПРОСЫ ТЕОРИИ И ИСТОРИИ МУЗЫКИ

Цзя Цзиньюй, Л. А. Скафтымова Музыкально-театральные идеалы

Екатерины II и оперы Е. Фомина

А. Д. Дьякова, А. А. Маклыгина Преподавательская деятельность

Генри Кауэлла и его авторский курс «Продвинутая теория музыки» 

С. В. Белан Камерные жанры в творчестве ростовских композиторов последних десятилетий

МЕТОДОЛОГИЯ СОВРЕМЕННОГО МУЗЫКОЗНАНИЯ

Н. В. Чахвадзе Образ «остановленного времени» в шёбе «Шашмакома»

ПРОБЛЕМЫ МУЗЫКАЛЬНО- ИСПОЛНИТЕЛЬСКОГО ИСКУССТВА

И. Д. Миняков, В. И. Завирюха «Татарский танец» С. Губайдулиной для баяна и двух контрабасов в контексте творчества композитора

Лю Инчэнь, И. В. Портная Жанрово-стилевые особенности произведений

для двух фортепиано современных китайских композиторов

МУЗЫКАЛЬНАЯ КУЛЬТУРА ТАТАРСТАНА 

Д. Ф. Хайрутдинова Театр в творчестве Мирсаида Яруллина

(по материалам архива Татарского государственного академического театра имени Г. Камала)

К ГОДУ ПЕДАГОГА И НАСТАВНИКА 

С. Л. Федосеева Нора Семёновна Казачкова и казанская фортепианная школа

2023-2(42)

ВОПРОСЫ ТЕОРИИ И ИСТОРИИ МУЗЫКИ

А. В. Кудрявцев, Е. М. Смирнова Соотношение слова и музыки

в «русской песне»: к вопросу о генезисе жанра

Д. Е. Локотьянова О церковных органах в музыкальной практике

А. Брукнера

ПРОБЛЕМЫ МУЗЫКАЛЬНО-ИСПОЛНИТЕЛЬСКОГО ИСКУССТВА

Лю Чжэньвэй Генезис и специфика гитарных транскрипций

МУЗЫКАЛЬНЫЙ   ТЕАТР

Г. С. Доржиева Транспонирование национальной культуры в процессе формирования современного балетного театра Бурятии

МУЗЫКАЛЬНАЯ КУЛЬТУРА НАРОДОВ ПОВОЛЖЬЯ И ПРИУРАЛЬЯ

Е. И. Рольбина Произведения для струнного квартета

Мансура Музафарова: особенности фактуры

ЮБИЛЕИ

О. В. Жесткова Лидия Алексеевна Федотова:

педагог и исследователь

И. М. Нуриева Лариса Владимировна Бражник. Линия жизни

Л. И. Бушуева М. Г. Кондратьев и «Казань как „наше всё“»:

к юбилею учёного

 2023-1(41)

ВОПРОСЫ ТЕОРИИ И ИСТОРИИ МУЗЫКИ

Т. В. Цареградская «Языковые» и прочие игры Джона Адамса

Р. И. Сафаралибекова Эффект Чёрного лебедя: Вальс из балета «Семь красавиц» Кара Караева

Н. В. Петрова, Д. Р. Загидуллина Гучжэн и фортепиано: ансамбль национального и европейского инструментов в сочинениях китайских композиторов

ТРАДИЦИОННАЯ МУЗЫКАЛЬНАЯ КУЛЬТУРА: ИСТОРИЯ И СОВРЕМЕННОСТЬ

Ф. И. Махаммадзаде Бардашт в азербайджанском мугамном дастгяхе «Хумаюн»

Г. Р. Сайфуллина Шариатский судья о музыкальной культуре российских мусульман в начале ХХ века. Страницы неизвестного эссе Хасана-Гата Габаши

ПРОБЛЕМЫ МУЗЫКАЛЬНО-ИСПОЛНИТЕЛЬСКОГО ИСКУССТВА

Л. Г. Камелина, Е. В. Бурундуковская Органная педаль: история, эволюция, исполнительская практика

Р. Д. Давлетшин, О. В. Жесткова Формирование и развитие класса контрабаса в Парижской консерватории в 1820–1830-е годы

ПО СЛЕДАМ НАШИХ ПУБЛИКАЦИЙ

З. А. Ахундова-Дадашзаде Сквозь призму параллелей (по прочтении статьи А. Л. Маклыгина «Узеир Гаджибейли и Назиб Жиганов: творческие параллели») 

Указатель публикаций в журнале «Музыка. Искусство, наука, практика» за 2022 год

2022-4(40)

НАЦИОНАЛЬНЫЕ  МУЗЫКАЛЬНЫЕ  КУЛЬТУРЫ

А. Л. Маклыгин Узеир Гаджибейли и Назиб Жиганов: творческие параллели

Т. А. Старостина  Две вариации на тему «Композитор и фольклор»

ВОПРОСЫ  ТЕОРИИ  И  ИСТОРИИ  МУЗЫКИ

Е. Ю. Антоненко К вопросу о европейской хоровой культуре второй половины XVIII — первой половины XIX века: Великобритания и Германия

М. И. Катунян «Весна священная» Стравинского в эпистолярном наследии Дебюсси

Д. И. Топилин Александр Николаевич Скрябин. Элитарный композитор

Т. С. Сергеева Вклад Ибн ал-Хатиба в андалусско-магрибское классическое музыкальное наследие

МУЗЫКАЛЬНОЕ  ИСПОЛНИТЕЛЬСТВО  И  ПЕДАГОГИКА

Б. Б. Бородин К вопросу изучения педагогической деятельности Ферруччо Бузони

2022-3(39)

ВОПРОСЫ ТЕОРИИ И ИСТОРИИ МУЗЫКИ

А. А. Мальцева Риторические наименования музыкальных фигур эпохи барокко в аспекте терминологического полилингвизма

Шэнь Лянь Кан «Четыре псалма» ор.74 Э. Грига на пересечении норвежской народно-песенной и немецкой романтической традиций

Чжоу Лян Фортепиано в вокальных сочинениях Чжао Юаньжэня: особенности фактуры и музыкального языка

НАЦИОНАЛЬНЫЕ МУЗЫКАЛЬНЫЕ КУЛЬТУРЫ

А. Т. Гумерова «Вятские епархиальные ведомости» как источник по истории православного пения нерусских народов Вятской губернии

Н. Г. Агдеева Мансур Музафаров. Опера «Галиябану»: к вопросу о редакциях (по материалам Государственного архива Республики Татарстан)

IN MEMORIUM

Р. Д. Гимадиева, И. Т. Салахова Эльфия Бурнашева: музыкант и педагог

2022-2(38)

ВОПРОСЫ ТЕОРИИ И ИСТОРИИ МУЗЫКИ

А. В. Кудрявцев, Е. М. Смирнова «Российская песня»: к проблеме типологизации жанра

А. В. Карпова, Е. В. Порфирьева М. М. Бородай в Казани: опыт успешной оперной антрепризы

Е. Е. Никифорова, Д. Р. Загидуллина Особенности оркестровки Б. Чайковского на примере симфонической поэмы «Подросток»

НАЦИОНАЛЬНЫЕ МУЗЫКАЛЬНЫЕ КУЛЬТУРЫ

К. Я. Насирова Мелостилевой синтез в музыке азербайджанских композиторов ХХ века

Л. В. Бражник Композитор Ренат Еникеев. В поисках национального стиля (на примере произведений для фортепиано)

ЮБИЛЕИ

Д. Ф. Хайрутдинова, Д. Э. Хайрутдинова Мансур Музафаров и татарский драматический театр

2022-1(37)

ПРОБЛЕМЫ МУЗЫКАЛЬНОГО  ОБРАЗОВАНИЯ

М. В. Карасева Преподавание музыкально-теоретических предметов онлайн: современные инструменты и возможности

ПРОБЛЕМЫ  МУЗЫКАЛЬНЫХ  ЖАНРОВ

Ван Цзясинь Концерт для двух фортепиано Цзян Вэнье как первый образец жанра в музыке Китая

Н. В. Петрова Ван Цзяньминь и его рапсодии для эрху и фортепиано

ПРОБЛЕМЫ  МУЗЫКАЛЬНО-ИСПОЛНИТЕЛЬСКОГО  ИСКУССТВА

Н. А. Медведев Н. К. Метнер. Соната-вокализ: взгляд исполнителя

МУЗЫКАЛЬНАЯ  КУЛЬТУРА  ТАТАРСТАНА

Д. Ф. Хайрутдинова  Музыка Назиба Жиганова для татарских драматических спектаклей в контексте развития театрального творчества  композитора в 40–50-е годы XX века

Г. Н. Акбарова  Духовные произведения композиторов Татарстана:  новая жизнь традиции

Указатель публикаций в журнале «Музыка. Искусство, наука, практика» за 2021 год

2021-4(36)

ВОПРОСЫ ТЕОРИИ И ИСТОРИИ МУЗЫКИ

Е. В. Бурундуковская, С. И. Мещанинова Клавирное творчество Георга Бёма

А. П. Милка Канон со свободной частью, встроенной в строгую

МУЗЫКАЛЬНЫЙ ТЕАТР

С. А. Буланов «Конёк-Горбунок»: актуальная комическая феерия

МУЗЫКАЛЬНАЯ КУЛЬТУРА НАРОДОВ ПОВОЛЖЬЯ И ПРИУРАЛЬЯ

М. Г. Митина Накануне: исторический контекст рождения музыкального театра в Чувашии (1950–1960-е гг.)

З. Н. Сайдашева Ласло Викар и татарский музыкальный фольклор

ПРОБЛЕМЫ МУЗЫКАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ

И. Ф. Талипов Шамиль Шарифуллин и его поиски обновления композиторского образования

ПРОБЛЕМЫ МУЗЫКАЛЬНО- ИСПОЛНИТЕЛЬСКОГО ИСКУССТВА

Ян Пэй Творчество Хуан Анлуна в контексте современной фортепианной музыки

Цао Синьюй, Н. Г. Агдеева Цикл «прелюдия и фуга» в китайской музыке: на примере цикла «Четыре маленькие прелюдии и фуги» Дин Шандэ

 

2021-3(35)

ВОПРОСЫ ТЕОРИИ И ИСТОРИИ МУЗЫКИ

Р. Л. Поспелова , Н. С. Сторчак, Д. А. Малкова Где Маркетто, а где Тинкторис? К проблеме канонического и эвристического в средневеково-ренессансной ладовой теории (на материале трактатов Маркетто Падуанского и Иоанна Тинкториса)

Ю. С. Карпов, М. Е. Гирфанова, Е. В. Бурундуковская  Король Артур, русская армия и немецкие мейстерзингеры: из истории Цельтеровского лидертафеля

О. Я. Каталикова Трактовка рояля в балете Стравинского «Петрушка». Первая и вторая редакции: сходства и различия

А. Г. Коробова Минимализм в контексте музыкального постмодернизма: техника vs эстетика?

МУЗЫКАЛЬНАЯ  КУЛЬТУРА  РЕГИОНОВ  РОССИИ

Л. И. Бушуева Чувашский фольклор в творчестве Лолиты Чекушкиной

М. В. Шатрашанова О первых «додекафонных инициативах» казанских композиторов

ДУХОВНО-ПЕВЧЕСКАЯ  КУЛЬТУРА:  ИСТОРИЯ  И  СОВРЕМЕННОСТЬ

Ю. В. Булавинцева Церковная музыкальная традиция: обновление vs канон

2021-2(34)

ВОПРОСЫ ТЕОРИИ И ИСТОРИИ МУЗЫКИ

В. Р. Дулат-Алеев Классификация музыкальных форм А. Б. Маркса в России: история, теория, педагогическая практика

П. И. Пимурзин  Баховские традиции в обучении Феликса Мендельсона как композитора

Ю. Э. Серов Оркестровые сюиты Бориса Тищенко, созданные на основе музыки к театральным постановкам

МУЗЫКАЛЬНАЯ КУЛЬТУРА РЕГИОНОВ РОССИИ

Е. К. Карелина, Д. О. Соян Интонационно-образная драматургия симфонической поэмы «Романтическая» Владимира Тока

ПРОБЛЕМЫ ЭТНОМУЗЫКОЛОГИИ

Н. С. Михайлова Йоухикко в музыкальной культуре карелов: история собирания и характеристика традиции

Е. М. Смирнова Песенная культура кряшен Предкамья: Тюлячинский район Республики Татарстан

2021-1(33)

ВОПРОСЫ ИСТОРИИ МУЗЫКИ

К. С. Кемова Ранние сонаты для фортепиано в четыре руки В. А. Моцарта

А. С. Кривцова  Проблема «национального» в оперном театре США первой половины ХХ века

А. А. Илларионова Пейзаж в хоровой миниатюре П. Г. Чеснокова: образный строй и способы художественного воплощения

МУЗЫКАЛЬНАЯ КУЛЬТУРА РЕГИОНОВ РОССИИ

Г. Н. Акбарова Духовная тематика в инструментальных сочинениях Леонида Любовского

Т. С. Сергеева В. М. Васильев и его вклад в развитие оперного искусства

МУЗЫКАЛЬНЫЙ АРХИВ

Т. В. Харитонова Творческая деятельность М. А. Юдина: по материалам архивов Санкт-Петербурга и Казани

ЮБИЛЕИ

Е. Л. Хакимова Творческая жизнь Казанской консерватории: из опыта работы. К 75-летию Казанской консерватории

IN MEMORIUM

К. Х. Монасыпов Вспоминая друга… Памяти А. А. Асадуллина

 

 

2020-4(32)

ВОПРОСЫ ТЕОРИИ И ИСТОРИИ МУЗЫКИ

Н. П. Савкина С. С. Прокофьев. Несколько страниц о театре

А. Н. Хасанова, А. О. Орехова О некоторых особенностях претворения интонаций марийских народных песен в музыке А. Эшпая

А. В. Клёпова Musique concrète Янниса Ксенакиса

НАЦИОНАЛЬНЫЕ МУЗЫКАЛЬНЫЕ КУЛЬТУРЫ

Д. Р. Загидуллина Опера До Хонг Куана «Красные листья» в аспекте взаимодействия культур

А. Т. Гумерова О дореволюционных церковно-певческих переводах для удмуртов

ПРОБЛЕМЫ ЭТНОМУЗЫКОЛОГИИ

М. В. Бочкарёва, Е. М. Смирнова Песенная традиция закамских удмуртов (по результатам полевых экспедиций 2017–2018 годов)

Л. В. Петухова Сохранение и трансляции локальной певческой традиции на примере творчества Ю. Т. Ерёмкиной

ПРОБЛЕМЫ МУЗЫКАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ

Я. А. Гурецкая Начальный этап работы Р. М. Глиэра над программами класса специальной теории в Киевской консерватории: по архивным материалам (1913–1915)

 

2020-3(31)

ВОПРОСЫ ИСТОРИИ МУЗЫКИ

Е. В. Бурундуковская Хоральная партита в творчестве И.С. Баха и его предшественников

М. В. Шатрашанова Вокруг отечественных споров 60-х годов по поводу «бранного слова» в советской музыке

МЕТОДОЛОГИЯ СОВРЕМЕННОГО МУЗЫКОЗНАНИЯ

Н. Меюс, С. Касьян Гармонические векторы: эссе систематизации гармонических прогрессий

Е. В. Мельникова, А. Г. Коробова Новые формы композиторской работы со словом в хоровом цикле «Homo cantans» Ольги Викторовой

МУЗЫКАЛЬНОЕ ИСПОЛНИТЕЛЬСТВО И ПЕДАГОГИКА

О. В. Жесткова Контрабас и смычок Доменико Драгонетти

А. А. Баранов На уроках Веры Дуловой. Основы педагогического мастерства

ЮБИЛЕИ

Л. В. Бражник Музыкальный язык инструментальных произведений Ф. Ахметова: к 85-летию композитора

 

2020-2(30)

ВОПРОСЫ ТЕОРИИ И ИСТОРИИ МУЗЫКИ

М. Е. Гирфанова, Ю. С. Карпов, А. К. Нурутдинова Liedertafel Карла Фридриха Цельтера: от проекта к воплощению

Е. Н. Хадеева Оркестровые «развлечения» Н. Я. Мясковского

МУЗЫКАЛЬНАЯ КУЛЬТУРА НАРОДОВ ПОВОЛЖЬЯ

Г. Ш. Монасыпов Струнные квартеты А. Б. Луппова: драматургия и особенности инструментального стиля

Г. Н. Акбарова Духовная тематика в творчестве Виталия Харисова

БЕСЕДЫ, ИНТЕРВЬЮ DISCUSSIONS AND INTERVIEWS

Материал подготовили: А. А. Амрахова, Т. Б. Сиднева Александр Сергеевич Соколов: «…Студенты — та “причина”, которая не даёт расслабиться»

2020-1(29)

ВОПРОСЫ ИСТОРИИ МУЗЫКИ

Е. Ю. Шигаева Религиозный колорит в европейских операх на русскую тематику

Чжу Тин, М. Л. Лукачевская Аарон Авшаломов и путь развития китайского симфонического искусства. Симфоническая поэма «Хутуны Пекина»

ВОПРОСЫ ТЕОРИИ МУЗЫКИ

Л. А. Федотова «Читать будущее в прошлом». Об учебнике «Harmonielehre» Арнольда Шёнберга

Я. А. Данишевская Преломление законов просодии поэтических текстов airs в старинных танцах для клавира из французских сюит

МУЗЫКАЛЬНЫЙ ТЕАТР

А. А. Сокольская, О. Б. Макарова Пространственные метафоры в «Парсифале» Р. Вагнера в постановке С. Лэнгриджа

ПРОБЛЕМЫ ЭТНОМУЗЫКОЛОГИИ

Е. М. Смирнова, Н. Н. Лукианова Песенная традиция прибельских мари: к проблеме интонационного генезиса

А. Ш. Ахмедова (Сафиханова) Черты синкретизма в трудовых песнях Карабахского региона Азербайджана

Материалы Четвёртого конгресса Общества теории музыки «ТЕРМИНЫ, ПОНЯТИЯ И КАТЕГОРИИ В МУЗЫКОВЕДЕНИИ» (Казань, 2–5 октября 2019 года)

В. И. Нилова Современная зарубежная сибелиана: терминологическая «перезагрузка»

Указатель публикаций в журнале «Музыка. Искусство, наука, практика» за 2019 год

 

2019-4(28)

ВОПРОСЫ ИСТОРИИ МУЗЫКИ

Н. Л. Рубан Диалог с фортепиано: константы и сюрпризы (к юбилею Александра Николаевича Черепнина)

Д. В. Волков Особенности претворения колокольности в жанре концерта для гуслей (на примере «Ярославского концерта» Евгения Дербенко)

ТРАДИЦИОННАЯ  МУЗЫКАЛЬНАЯ КУЛЬТУРА: ИСТОРИЯ И СОВРЕМЕННОСТЬ

И. В. Соловьёв К проблеме мифологических концептов интонационно-акустической традиции саами

 ПРОБЛЕМЫ МУЗЫКАЛЬНО-ИСПОЛНИТЕЛЬСКОГО ИСКУССТВА

Янь Цзянань Оркестр китайских народных инструментов и творчество Сюй Чанцзюня: проблемы дирижёрской интерпретации

ПАМЯТНЫЕ ДАТЫ

Ю. С. Карпов «Вы написали мне чрезвычайно умное и тонкое письмо…» О переписке C. А. Казачкова и Г. М. Когана

МАТЕРИАЛЫ МЕЖДУНАРОДНОЙ НАУЧНОЙ КОНФЕРЕНЦИИ «Музыка в диалоге культур. Музыкальная культура финно-угорского мира: традиции, современность, перспективы»

М. Г. Кондратьев Музыка в диалоге этномузыковедов

А. Л. Маклыгин Бела Барток как художественный ориентир в отечественных финно-угорских композиторских исканиях ХХ века

С. В. Косырева Вепсская певческая традиция в аспекте когнитивного этномузыкознания  

 

 

 

 

 

 

2019-3(27)

ИЗ ИСТОРИИ ЗАРУБЕЖНОЙ МУЗЫКИ

Н. И. Наумова Месса ранней тюдоровской эпохи

Е. В. Бурундуковская «Нежные воспоминания» Эрнандо Кабесона

Л. А. Садыкова Джованни Давид как эталон россиниевского тенора

 

ВОПРОСЫ ТЕОРИИ И ИСТОРИИ МУЗЫКИ

М. Е. Гирфанова «Школьная фуга» по И. С. Баху

МУЗЫКАЛЬНАЯ КУЛЬТУРА НАРОДОВ ПОВОЛЖЬЯ И ПРИУРАЛЬЯ

И. М. Нуриева О принципах функционирования родовых напевов в удмуртской песенной традиции

М. Г. Кондратьев На пути от незнания к знанию: о музыкальной науке в республиках Волго-Уралья

ПРОБЛЕМЫ АНАЛИЗА МУЗЫКИ

В. А. Шуранов, И. Н. Михалёва Вокальный цикл С. Прокофьева «Три романса на стихи А. Пушкина»: образ поэта в диалоге времен

 

 

2019-2(26)

ИЗ ИСТОРИИ ЗАРУБЕЖНОЙ МУЗЫКИ

Д. Р. Висаитова Фортепианная соната в творчестве испанских композиторов конца XIX — первой половины XX века

ИЗ ИСТОРИИ ХОРОВОЙ КУЛЬТУРЫ

А. С. Рыжинский От “Gesang der Jünglinge” к “Carré”: рождение фонемной композиции в творчестве К. Штокхаузена

Е. С. Гурская Немецкая «Московская певческая академия» — первое хоровое объединение Москвы

МУЗЫКАЛЬНАЯ КУЛЬТУРА НАРОДОВ ПОВОЛЖЬЯ

Т. И. Ямбердова Вклад Т. Е. Евсевьева в становление марийской этноорганологии

А. Н. Хасанова С. Габяши и традиция чтения молитв в музыке композиторов Татарстана

ПРОБЛЕМЫ ЭТНОМУЗЫКОЛОГИИ

М. Н. Иванова Музыкально-стилевые особенности вариантов лирической песни «Сон молодца»

Е. М. Смирнова Такмаки елабужских кряшен: к вопросу о диалектной специфике общетатарского компонента локальной традиции

Л. Х. Зиганшина Лирические песни лямбирских татар-мишарей: особенности ладомелодической организации

 

КИНОМУЗЫКА: ВОПРОСЫ ТЕОРИИ И ПРАКТИКИ

 

О. А. Семенюк Музыка немого кино. Авторская «партитура» как альтернатива тапёрской практике

2019-№1(25)

ИЗ ИСТОРИИ ЗАРУБЕЖНОЙ МУЗЫКИ

А. Л. Игумнова  Сюжетные мотивы в операх Луиджи Даллапикколы

ИЗ ИСТОРИИ РУССКОЙ МУЗЫКИ

А. А. Тимошенко «Евгений Онегин» П. И. Чайковского сквозь призму комментариев Ю. М. Лотмана

К 160-ЛЕТИЮ РУССКОГО МУЗЫКАЛЬНОГО ОБЩЕСТВА

Е. М. Шабшаевич Дирекция Московского отделения Императорского Русского музыкального общества ангажирует Пабло Казальса (1910–1911)

А. Э. Рудякова Особенности формирования состава педагогов-вокалистов музыкальных образовательных учреждений Императорского Русского музыкального общества в Саратове

Е. В. Порфирьева А. А. Орлов-Соколовский и Казанское отделение Императорского Русского музыкального общества

ПРОБЛЕМЫ ЭТНОМУЗЫКОЛОГИИ

Д. А. Булатова О происхождении названий тюркских смычковых хордофонов

МУЗЫКАЛЬНАЯ КУЛЬТУРА НАРОДОВ ПОВОЛЖЬЯ И ПРИУРАЛЬЯ

Л. В. Бражник Композитор М. Музафаров и татарский фольклор (об обработках народных мелодий)

Л. И. Бушуева Мариан Коваль и чувашский фольклор

 

2018-№4(24)

ВОПРОСЫ ТЕОРИИ И ИСТОРИИ ЗАРУБЕЖНОЙ МУЗЫКИ

А. В. Булычёва Многохорные сочинения Марка-Антуана Шарпантье и проблема параллельных квинт и октав в музыке эпохи барокко

Р. Л. Поспелова Якоб Льежский и его критика модернистов в трактате «Зеркало музыки»

ИСТОРИЯ РУССКОЙ ОПЕРЫ

Ю. С. Семёнова Историческое представление Екатерины II «Начальное управление Олега»: российская история и внешняя политика на музыкально-театральной сцене

В. Р. Дулат-Алеев Русский реализм, «фаустианский» романтизм и театр моралите в опере А. Н. Серова «Вражья сила»

ТРАДИЦИОННАЯ МУЗЫКАЛЬНАЯ КУЛЬТУРА: ИСТОРИЯ И СОВРЕМЕННОСТЬ

Г. Б. Шамилли К проблеме сохранения устно-профессиональной музыкальной традиции: жанровая модель dastgāh

Т. С. Сергеева Феномен тараб в музыкальной культуре Арабского Востока

НАЦИОНАЛЬНЫЙ МИР ИСКУССТВА: МЕТОДОЛОГИЯ И ПРАКТИКА

У. Р. Джумакова О понимании и восприятии национальных свойств музыки и методологических проблемах музыковедения Казахстана

Е. К. Карелина Китай как художественный концепт в музыкальном искусстве Тувы

ИЗ ИСТОРИИ ТАТАРСКОЙ МУЗЫКИ

В. Р. Дулат-Алеев Историческая тема в татарской опере

ПАМЯТНЫЕ ДАТЫ

Ю. С. Карпов  С. В. Смоленский и Казань: век XXI

КОНФЕРЕНЦИИ

О. В. Немкова «Вспоминая о событии…»

Т. М. Джани-заде  Тюркский форум в Казани

 

2018-№3(23)

ИЗ ИСТОРИИ ЗАРУБЕЖНОЙ МУЗЫКИ

И. П. Сусидко Загадки «Орфея и Эвридики» К. В. Глюка

МУЗЫКАЛЬНАЯ КУЛЬТУРА НАРОДОВ ПОВОЛЖЬЯ И ПРИУРАЛЬЯ

М. Г. Кондратьев «Одинокий путник в неведомой стране»: Фёдор Павлов — исследователь народной музыки

А. Т. Гумерова Из истории православного пения крещеных татар Мензелинского уезда Уфимской губернии

Е. М. Смирнова Формульные напевы в традиции елабужских кряшен

Л. Р. Гилязова Песенная традиция чистопольских кряшен: свадебные напевы

ПРОБЛЕМЫ АНАЛИЗА МУЗЫКИ

Л. О. Акопян Возможные модели музыкальной герменевтики

ТРАДИЦИОННЫЕ КУЛЬТУРЫ

Д. А. Булатова Тюркский след в инструментальной культуре народов Восточной Европы (на материале шейковых хордофонов)

И. В. Мациевский Тюрко-славянский аспект взаимосвязей традиционной музыки, временны́х и пространственных искусств (к проблематике сравнительного искусствознания)

2018-№2(22)

ИЗ ИСТОРИИ ЗАРУБЕЖНОЙ МУЗЫКИ

Е. В. Рыжкова «Моралии» Якоба Хандла как отражение гуманистических тенденций в музыке богемского Возрождения

ВОПРОСЫ ТЕОРИИ МУЗЫКИ

Л. А. Федотова Герман Эрпф и его идея новой тональности

МУЗЫКАЛЬНЫЙ ТЕАТР

А. А. Сокольская, О. Б. Макарова Пластическая риторика как способ объединения трех опер Моцарта-да Понте в трилогию

КОМПОЗИТОР В СОВРЕМЕННОМ МИРЕ

В. Е. Смотров Социальная изоляция и музыкальное творчество

МЕТОДОЛОГИЯ СОВРЕМЕННОГО МУЗЫКОЗНАНИЯ

О. И. Кулапина Основные направления методологического учения в музыкознании: к созданию метанаучной концепции

МУЗЫКА И МЕДИА

Т. С. Сергеева Мультимедийные эксперименты в творчестве Тан Дуна как новый синтез искусств

МАТЕРИАЛЫ КОНФЕРЕНЦИИ

Д. Р. Загидуллина Некоторые черты народного ансамблевого музицирования в оркестровой технике татарских композиторов

З. А. Ахундова-Дадашзаде Тембровые поиски в творчестве современных азербайджанских композиторов (к вопросу применения народного инструментария)

2018-№1(21)

ВОПРОСЫ ТЕОРИИ И ИСТОРИИ МУЗЫКИ

З. З. Митюкова Гаэтано Греко и зарождение практики partimento

Н. И. Наумова «Бакалавр музыки» и «доктор музыки» в университетах Оксфорда и Кембриджа (XVII — XVIII века)

П. И. Пимурзин, М. Е. Гирфанова Циклы клавирных сонат Карла Филиппа Эммануила Баха Wq 52 и Wq 55: прижизненные издания в библиотеке Казанской консерватории

В. О. Петров Инструментальный театр Харрисона Биртвистла

Л. В. Бражник Ангемитонное интонирование как одно из системных свойств мелодики вокальных произведений С. Слонимского

Ю. С. Бочаров Сюита в эпоху барокко: к истории жанрового наименования

И. В. Вискова На каких инструментах в XIX веке играли партии валторн в симфониях Брамса?

МУЗЫКАЛЬНАЯ КУЛЬТУРА РЕГИОНОВ РОССИИ

Л. И. Бушуева А. Касьянов. Шесть песен чувашского народа

Н. Г. Агдеева Эпос ногайских татар Астраханской области: исполнительский аспект

2017-№4(20)

ВОПРОСЫ ТЕОРИИ И ИСТОРИИ МУЗЫКИ

Р. Л. Поспелова Революции и реформы в истории нотации: от средневековья к нашей современности

В. Р. Дулат-Алеев Большая русская опера 1830 — 1860-х годов в контексте патриотической темы и «европейского стиля»

А. Л. Маклыгин О странном клавесинном интересе «русского самобытника» Степана Васильевича Смоленского

ТРАДИЦИОННАЯ МУЗЫКАЛЬНАЯ КУЛЬТУРА: ИСТОРИЯ И СОВРЕМЕННОСТЬ

М. Г. Кондратьев Зеркало истории

Е. К. Карелина Музыкальное искусство тюрков Южной Сибири в условиях современной культуры

МУЗЫКАЛЬНАЯ КУЛЬТУРА НАРОДОВ ПОВОЛЖЬЯ И ПРИУРАЛЬЯ

О. М. Герасимов Современные формы бытования музыкального фольклора мари

М. Г. Кондратьев Традиционная музыкальная культура Поволжья и Приуралья: теория и практика

Д. А. Булатова Индивидуализация исполнительского стиля в традиционной культуре (на материале татарской народной скрипичной музыки)

И. М. Нуриева Бесермянская свадьба: неожиданные открытия

МУЗЫКА И СОЦИУМ

А. Л. Маклыгин Музыка в научных векторах революционных перемен

Р. Л. Поспелова Семантические коннотации музыки и моделирование жизненных смыслов

2017-№3(19)

ВОПРОСЫ ТЕОРИИ И ИСТОРИИ МУЗЫКИ

О. В. Жесткова Тактовая палка во французском оперном дирижировании XVIII — XIX веков

К. Стембридж Немецкие прелюдии XVII века? (Обнаружение неизвестного варианта Интонации Андреа Габриели)

Д. Е. Локотьянова Словесный текст и жанр в церковных хорах Антона Брукнера

Ю. С. Семёнова Некоторые особенности увертюр в музыкально-театральных спектаклях на либретто Екатерины II

МУЗЫКАЛЬНАЯ КУЛЬТУРА НАРОДОВ ПОВОЛЖЬЯ И ПРИУРАЛЬЯ

М. Г. Кондратьев Сочинения Геннадия Воробьёва для скрипки и фортепиано (к истории скрипичного искусства Чувашии)

П. У. Куйвинен Гармонь в татарской традиционной культуре: к вопросу о происхождении

Н. Г. Агдеева О чем поет саз? О жанре сазда сөйләшү («разговор на сазе») астраханских татар

ПРОБЛЕМЫ МЫЗЫКАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ

И. А. Преснякова Осторожно: антипособие! (или Чему не учит «Школа блюза»)

2017-№2(18)

ВОПРОСЫ ТЕОРИИ И ИСТОРИИ МУЗЫКИ

Л. Д. Пылаева Поэтические ритмы как фактор выразительности в сарабандах французских композиторов XVII — начала XVIII века

Дж. Сангвинетти Каденция Stabat

Т. Ф. Продьма Иоганн Себастьян Бах Токката (с фугой) d-moll для органа BWV 565. К вопросу о хоральных истоках и духовных смыслах

О. В. Дадиомова Музыкальный мир Беларуси XVII — первой половины XVIII века сквозь призму межкультурных связей

МУЗЫКАЛЬНАЯ КУЛЬТУРА РЕГИОНОВ РОССИИ

И. В. Светличная Вклад Владимира Добровольского и Николая Бера в изучение и сохранение смоленских песенных традиций

ИЗ ПРОШЛОГО НАЦИОНАЛЬНЫХ КУЛЬТУР

Г. М. Макаров Музыкально-инструментальная культура татар позднего средневековья

ПРОБЛЕМЫ МУЗЫКАЛЬНО-ИСПОЛНИТЕЛЬСКОГО ИСКУССТВА

С. М. Шабалтина Влияние исторического исполнительства на современных пианистов

МАССОВАЯ МУЗЫКАЛЬНАЯ КУЛЬТУРА

Е. О. Сушко Особенности жанрового решения современного телемюзикла (на материале телевидения Беларуси 2000-х годов)

2017-№1(17)

ВОПРОСЫ ТЕОРИИ И ИСТОРИИ МУЗЫКИ

О. Б. Макарова, А. А. Сокольская Ритуал как основа сценического действия в спектакле Клауса Гута по опере Моцарта «Дон Жуан»

М. В. Мелюкова Исполнительские сложности камерно-вокальных сочинений Антона Веберна

МУЗЫКАЛЬНАЯ КУЛЬТУРА РЕГИОНОВ РОССИИ

О. А. Иванова Система народных календарных ценностей астраханских липован

КИНОМУЗЫКА: ВОПРОСЫ ТЕОРИИ И ПРАКТИКИ

М. В. Карасёва Парадоксы закадрового звука: специфика аудиовизуальных контрапунктов в фильмах Тарантино

Ю. В. Михеева Музыка как элемент театрализации кинофильма

ОБЗОРЫ

Е. Н. Хадеева В объективе — киноконференция

2016-№4(16)

ДУХОВНО-ПЕВЧЕСКАЯ КУЛЬТУРА: ИСТОРИЯ И СОВРЕМЕННОСТЬ

А. Т. Гумерова О модификации вербальных текстов православных песнопений в традиции кряшен

П. А. Павлова Церковный композитор и регент архимандрит Феофан (Александров): штрихи к биографии

ВОПРОСЫ ТЕОРИИ И ИСТОРИИ МУЗЫКИ

А. Н. Хасанова Ритмический строй вокально-инструментальных сочинений Ф. Яруллина

МУЗЫКАЛЬНАЯ КУЛЬТУРА РЕГИОНОВ РОССИИ

О. А. Иванова Свадебный обряд астраханских липован

НАЦИОНАЛЬНЫЕ МУЗЫКАЛЬНЫЕ КУЛЬТУРЫ

А. Е. Турумбетова О творческих контактах казахских кюйши с музыкальным искусством народов Северо-Каспийского региона

ЮБИЛЕИ

Л. П. Черникова Оркестр Олега Лундстрема: страницы истории

2016-№3(15)

ВОПРОСЫ ТЕОРИИ И ИСТОРИИ МУЗЫКИ

В. О. Петров Историческая тематика в операх Джона Адамса

ПРОБЛЕМЫ МУЗЫКАЛЬНО-ИСПОЛНИТЕЛЬСКОГО ИСКУССТВА

О. А. Воробьёва Звуковое пространство современных инвенций для фортепиано

МУЗЫКАЛЬНАЯ КУЛЬТУРА НАРОДОВ ПОВОЛЖЬЯ И ПРИУРАЛЬЯ

А. Б. Софийская Влияние османо-турецкой литературы на традиционное музыкально-поэтическое творчество татар-мусульман

А. И. Макарова «Алёна Арзамасская» Н. Кошелевой — первый мордовский балет

Т. В. Полковникова Чувашская музыка на новом этапе развития (1970 — 1990-е годы)

2016-№2(14)

ВОПРОСЫ ТЕОРИИ И ИСТОРИИ МУЗЫКИ

М. Е. Гирфанова “Roman de Fauvel”, Paris, Bibliothèque nationale, français, 146. Часть первая. Состав манускрипта и его авторы

ПРОБЛЕМЫ МУЗЫКАЛЬНО-ИСПОЛНИТЕЛЬСКОГО ИСКУССТВА

Цюй Ва Традиционные музыкальные инструменты в фортепианной интерпретации современных китайских композиторов

МАССОВАЯ МУЗЫКАЛЬНАЯ КУЛЬТУРА

В. Н. Сыров Современный джаз как стилевой феномен

ПРОБЛЕМЫ МУЗЫКАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ

Л. Браун Музыкальное образование в Германии: актуальные тенденции и культурные традиции

РЕЦЕНЗИИ

О. В. Марченко Бытие, открываемое музыкой

2016-№1(13)

ВОПРОСЫ ТЕОРИИ И ИСТОРИИ МУЗЫКИ

И. Д. Горохова О содержании титульных листов в оригинальных изданиях Клавирных упражнений И. С. Баха

Е. Н. Хадеева Об одном конструктивном принципе И. Стравинского

МУЗЫКАЛЬНАЯ КУЛЬТУРА НАРОДОВ ПОВОЛЖЬЯ И ПРИУРАЛЬЯ

Г. М. Макаров Музыка старотатарской письменной поэзии как составная часть средневековой элитарной культуры Волго-Камского региона

ДУХОВНО-ПЕВЧЕСКАЯ КУЛЬТУРА: ИСТОРИЯ И СОВРЕМЕННОСТЬ

С. С. Герасимович Церковное хоровое исполнительство на территории Беларуси на рубеже XIX — XX вв. (по материалам периодической печати)

Ю. С. Карпов Церковно-певческая практика в системе духовного просвещения

РЕЦЕНЗИИ

Т. А. Алмазова Не только о музыке. Рецензия на книгу Ш. Х. Монасыпова «Портреты выдающихся деятелей искусств Татарстана (в духовно-научном освещении)»

2015-№4(12)

ВОПРОСЫ ТЕОРИИ И ИСТОРИИ МУЗЫКИ

Т. В. Цареградская Окегем и музыка ХХ века

В. О. Петров Инструментальный театр Лучано Берио (к 90-летию со дня рождения композитора)

ПРОБЛЕМЫ МУЗЫКАЛЬНО-ИСПОЛНИТЕЛЬСКОГО ИСКУССТВА

Е. В. Бурундуковская Фитцуильямова вёрджинельная книга как компендиум клавирной музыки Елизаветинской эпохи в Англии

С. А. Костогрыз Жанрово-стилевые приоритеты балалаечного исполнительства в Украине в последней трети ХХ века

К 175-ЛЕТИЮ П. И. Чайковского

Е. Ю. Новосёлова Шиллеровский ‘образ’ Иоанны д`Арк на оперной сцене XIX в.

ОБЗОРЫ

Т. И. Науменко Национальный мир музыкальной науки: о конференции «Музыка как национальный мир искусства»

2015-№3(11)

ВОПРОСЫ ТЕОРИИ И ИСТОРИИ МУЗЫКИ

З. З. Митюкова, А. Л. Маклыгин Partimento как вид импровизационной педагогической практики XVIII века

Л. И. Гиниатуллина Тема с вариациями (К вопросу о национальных чертах стиля Н. А. Римского-Корсакова)

М. Л. Космовская Инструментальное музицирование как особая этнографическая сфера бытия: от Н. Ф. Финдейзена – к нашим дням

К 175-ЛЕТИЮ П. И. ЧАЙКОВСКОГО

Л. Браун Pezzo concertato в операх Чайковского

Е. Ю. Новосёлова Голос Иоанны д`Арк: к проблеме музыкальной имагологии

ПРОБЛЕМЫ МУЗЫКАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ

И. А. Преснякова Must-have современного джазмена: «Теория джаза» Марка Левина

2015-№2(10)

К 70-ЛЕТИЮ КАЗАНСКОЙ ГОСУДАРСТВЕННОЙ КОНСЕРВАТОРИИ ИМ. Н.Г.ЖИГАНОВА

А. Л. Маклыгин Жиганов как научный образ

МУЗЫКАЛЬНАЯ КУЛЬТУРА НАРОДОВ ПОВОЛЖЬЯ И ПРИУРАЛЬЯ

Л. И. Сарварова Календарно-обрядовые напевы татар-мишарей: к вопросу об интонационной специфике традиции

Д. А. Булатова Татарская скрипичная традиция в контексте смычковой культуры народов Среднего Поволжья

ВОПРОСЫ ТЕОРИИ И ИСТОРИИ МУЗЫКИ

Цуй Сянь (перевод и комментарии Пэн Чэна) Введение в китайскую традиционную теорию музыки

ПРОБЛЕМЫ МУЗЫКАЛЬНО-ИСПОЛНИТЕЛЬСКОГО ИСКУССТВА

М. А. Беговатова Художественно-смысловое значение и акустические свойства расширенных техник игры на саксофоне

ПРОБЛЕМЫ МУЗЫКАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ

Л. А. Лысцова Об опыте балетного концертмейстерства Пермской хореографической школы

РЕЦЕНЗИИ И ИНТЕРВЬЮ

Р. Д. Гимадиева Казанская фортепианная школа: Личности и Имена

Д. Йонас Немецкий взгляд на музыкальное образование

2015-№1(9)

МУЗЫКАЛЬНАЯ КУЛЬТУРА НАРОДОВ ПОВОЛЖЬЯ И ПРИУРАЛЬЯ

И. М. Нуриева Удмуртская песенная традиция в межцивилизационном пространстве

ВОПРОСЫ ТЕОРИИ И ИСТОРИИ МУЗЫКИ

М. Е. Гирфанова, Н. И. Наумова Джон Тавернер и его служба в Кардинал-колледже при Оксфордском университете

Е. Ю. Шигаева Опера Дж. Мейербера «Северная звезда»: Пётр Великий или просто Пётр?

Г. Г. Коломиец Философская сущность творчества Софии Губайдулиной в контексте диалога культур

МАССОВАЯ МУЗЫКАЛЬНАЯ КУЛЬТУРА

А. М. Нагорнова Латино и босса-нова. К проблеме терминологии массовой музыкальной культуры

Ю. С. Дяченко New musette” Ришара Гальяно и баянно-аккордеонное искусство конца XX ― начала XXI века

ОБЗОРЫ, РЕЦЕНЗИИ

Е. К. Карелина Яркое событие в мире тюркологии

Л. В. Бражник «С гармонией по жизни»

2014-№4(8)

ВОПРОСЫ ТЕОРИИ И ИСТОРИИ МУЗЫКИ

А. К. Сафуанова, М. Е. Гирфанова Карл Фридрих Фаш – основатель Берлинской певческой академии

В. О. Петров Камерный инструментальный спектакль: к вопросу о соотношении драматургических пластов

МУЗЫКАЛЬНАЯ КУЛЬТУРА РЕГИОНОВ РОССИИ И ЗАРУБЕЖЬЯ

Е. К. Карелина Музыкальная традиция тувинцев в пространстве современной культуры

Е. Г. Сковикова Духовная музыка во внецерковной жизни Симбирска на рубеже XIX — XX веков

О. П. Юрченко Цимбалы в Украине: история и современность

ПРОБЛЕМЫ МУЗЫКАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ

И. А. Преснякова О некоторых проблемах преподавания джазовой гармонии

ОБЗОРЫ, РЕЦЕНЗИИ

Е. М. Царёва Необходимое издание: Ройзман Л. И. Литературное наследие

Т. А. Старостина Чтения памяти С. В. Смоленского. Хоровое искусство и современность

2014-№3(7)

ВОПРОСЫ ТЕОРИИ И ИСТОРИИ МУЗЫКИ

М. Е. Гирфанова Иоанн де Мурис о метрическом размере в мензуральной музыке ars nova

T. Ф. Продьма Погружение в смыслы. Иоганн Себастьян Бах. Токката (с фугой) C-dur для органа BWV 564

О. В. Усова Лейтмотив как структурно-семантическая категория музыкального текста (на примере жанра симфонии)

МУЗЫКАЛЬНАЯ КУЛЬТУРА РЕГИОНОВ РОССИИ

Э. У. Омакаева, Б. Х. Борлыкова Из истории собирания и публикации песенно-танцевального фольклора калмыков (по архивным материалам фольклорных экспедиций Г. Й. Рамстедта, А. Д. Руднева и А. В. Бурдукова)

Н. А. Баркова, Е. К. Карелина Образный мир фортепианного цикла О. Кургек «Первый Новый год Олчей»: Опыт осмысления детской музыки в творчестве композиторов Тувы

Е. Г. Сковикова Богослужебное пение в симбирских церквах (конец XIX — начало XX в.)

Е. В. Анисимова Ю. Толкач. Симфония памяти Яна Сибелиуса: в поисках обобщенного символа единства финно-угорских народов

ЮБИЛЕИ

Д. Р. Загидуллина Черты оркестрового письма Фарида Яруллина (на примере I части Симфонии a-moll)

А. А. Касьянова Сонорика в произведениях Ш. Шарифуллина

ОБЗОРЫ, РЕЦЕНЗИИ

Л. И. Сарварова, Л. А. Федотова Финно-угорский музыкальный форум

Ю. С. Карпов Чтения памяти С. В. Смоленского в Казани

В. И. Яковлев Казанские Всероссийские научно-практические конференции по актуальным проблемам музыкально-исполнительского искусства: формирование стратегии и тактики их решения

2014-№2(6)

ВОПРОСЫ ТЕОРИИ И ИСТОРИИ МУЗЫКИ

Л. В. Бражник Бесполутоновая мелодика в симфониях Н. Я. Мясковского как фактор преемственности традиций русских классиков

ПРОБЛЕМЫ МУЗЫКАЛЬНО-ИСПОЛНИТЕЛЬСКОГО ИСКУССТВА

Е. В. Михайлов О смыслах и формах Восьмой сонаты А. Н. Скрябина

С. Л. Федосеева Художественные принципы М. В. Юдиной

МУЗЫКАЛЬНАЯ КУЛЬТУРА РЕГИОНОВ РОССИИ

И. М. Газиев Из истории исполнительских традиций баита

А. Н. Хасанова Об индивидуализации фольклорных ритмических форм в музыке татарских композиторов первой половины ХХ века

Ю. Ю. Цыкина Постановление ЦК ВКП(б) «Об опере „Великая дружба“ В. Мурадели» 1948 г. и марийская музыкальная культура

Э. С. Алимова Крымско-татарские и русско-украинские истоки вокальной лирики Мерзие Халитовой

ОБЗОРЫ, РЕЦЕНЗИИ

Е. В. Порфирьева Научное приношение к юбилею выдающегося мастера

2014-№1(5)

ВОПРОСЫ ТЕОРИИ И ИСТОРИИ МУЗЫКИ

А. В. Кудрявцев Силлабика в музыкально-поэтической традиции русского города XVIII века

Е. М. Смирнова О критериях вычленения стоп в квантитативных фольклорных напевах

МУЗЫКАЛЬНАЯ КУЛЬТУРА РЕГИОНОВ РОССИИ

Т. В. Бабочкина Хоровые произведения М. А. Юдина на русские народные тексты

Г. М. Макаров Гата Исхаки и Исмагил Илялов — корифеи мандолинного искусства в татарской культуре

В. И. Яковлев Казанская этнографическая школа: пространство и уроки междисциплинарных исследований

2013-№2(4)

ВОПРОСЫ ТЕОРИИ И ИСТОРИИ МУЗЫКИ

О. В. Жесткова Эжен Скриб — «умелый человек»

Л. А. Садыкова Особенности драматургического планирования опер seria Джоаккино Россини

Е. Ю. Шигаева Опера Андре Гретри «Пётр Великий» в контексте Французской революции

П. А. Павлова Старообрядческое и «никонианское» пение сегодня: единство или конфликт?

МУЗЫКАЛЬНАЯ КУЛЬТУРА РЕГИОНОВ РОССИИ

П. У. Куивинен Роль аккомпанемента в татарской народной традиции исполнительства на гармони: консонантное сопровождение как отголосок традиционной монофонии

Л. И. Бушуева «Уяв» Александра Васильева как явление чувашской хоровой культуры

2013-№1(3)

ВОПРОСЫ ТЕОРИИ И ИСТОРИИ МУЗЫКИ

М. Н. Чебуркина Система органных диспозиций Ф. дом Бедоса де Селля (1766—1770—1778)

П. Лаки Девятая Малера: «Симфония смерти» или «Смерть симфонии»?

ПРОБЛЕМЫ МУЗЫКАЛЬНО-ИСПОЛНИТЕЛЬСКОГО ИСКУССТВА

Д. С. Работкина Большая соната Чайковского

МУЗЫКАЛЬНАЯ КУЛЬТУРА РЕГИОНОВ РОССИИ

М. Г. Кондратьев «Рукопись представляет огромнейший интерес». Музыкальное наследие Тимофея Парамонова

А. Н. Хасанова Ритмические интонации напевов «сказываемого стиха» в вокально-инструментальных сочинениях С. Сайдашева

ОБЗОРЫ, РЕЦЕНЗИИ, ИНТЕРВЬЮ

В. В. Азарова И. В. Розанов об интерпретации старинной музыки: К 75-летию со дня рождения

Ю. В. Селифонова Frazier J. Maurice Duruflé: the man and his musiс. Rochester, 2007 (Д. Э. Фрезиер. «Морис Дюруфле: личность и творчество»)

М. В. Владимирова, Л. А. Федотова Griffits P.A. Concise Hustory of Avantgarde Music: from Debussy to Bulez. New York and Toronto,Oxford University Press, 1978 (Пол Гриффитс. «Краткая история музыки авангарда: от Дебюсси до Булеза»)

Г. Триер О визуальной артикуляции у Бетховена (От зрительного восприятия артикуляции к пониманию исходного замысла композитора)

Х. Динова «Незнакомый» Чайковский? (Интервью с Юрием Леоновичем)

Э. Г. Трескин Маэстро (К 100-летию со дня рождения Н. К. Даутова)

2012-№2(2)

ВОПРОСЫ ТЕОРИИ И ИСТОРИИ МУЗЫКИ

Л. А. Федотова Музыкальный анализ как жанр музыкознания

Р. Л. Поспелова, М. В. Богданова «Гармонические документы» по проблемам переменных систем. К изучению архива Ю. Н. Холопова (Навстречу 80-летию со дня рождения Ю. Н. Холопова)

О. В. Жесткова Фра-Дьяволо и другие разбойники в операх XIX века

ПРОБЛЕМЫ МУЗЫКАЛЬНО-ИСПОЛНИТЕЛЬСКОГО ИСКУССТВА

В. Г. Лукьянов О тональной семантике Мусоргского (Исполнительский взгляд хормейстера)

МУЗЫКАЛЬНАЯ КУЛЬТУРА РЕГИОНОВ РОССИИ

Е. К. Карелина Композиторская деятельность: к вопросу о типологии и проблемах изучения

Р. Д. Гимадиева А. С. Леман — преподаватель фортепианного класса в Казанском музыкальном училище

2012-№1(1)

ВОПРОСЫ ТЕОРИИ И ИСТОРИИ МУЗЫКИ

М.Е.ГИРФАНОВА К вопросу о становлении тактовой системы музыкальной ритмики: о некоторых параллелях учения В.К.Принтца о Quantitas Temporalis Intrinseca с музыкальной практикой XVII века

О.В.ЖЕСТКОВА, А.Г.БАРАНОВ Мессы Й. Гайдна и цецилианское движение XIX века

Л.В.БРАЖНИК Ангемитонная мелодика в операх Н. А. Римского-Корсакова

М.П.РАХМАНОВА С.В. Смоленский: к изучению материалов Афонской экспедиции

МУЗЫКАЛЬНАЯ КУЛЬТУРА РЕГИОНОВ РОССИИ

Г.Р.САЙФУЛЛИНА «Будь осторожен, слушая саз!..»: Габаши-богослов о дозволенности музыки в исламе

Е.М.СМИРНОВА Арузные метры в татарских напевах көйләп уку: к проблеме изучения

В.И.ЯКОВЛЕВ Колокола Волго-Уралья в поликультурном контексте

ТВОРЧЕСТВО СОВРЕМЕННЫХ КОМПОЗИТОРОВ

О. В. СУРМИНОВА Ономафония в жанре «Краткой истории музыки»